Hudobná výchova

Vytváranie sveta hudby okolo dieťaťa má nezanedbateľný vplyv pre vývoj poznávacích procesov. Skorá hudobná edukácia povzbudzuje intelektuálne sféry, ktoré nie sú v takej miere využívané v žiadnej inej oblasti. Keď dieťa počúva hudbu, zaostruje svoju percepciu sluchu, cvičí si sluchovú pamäť, trénuje koncentráciu, povzbudzuje fantáziu a vynaliezavosť. Rovnako dôležité sú aj estetické hodnoty a emocionálny aspekt počúvania hudby. Pri počúvaní hudby dieťa zakusuje jej harmóniu a krásu, zároveň sa v ňom prebúdzajú pocity ako napätie, vzrušenie a uvoľnenie. Každé dieťa v sebe nesie chuť spoznávať nové zvuky a vykonávať činnosti, pri ktorých vzniká hudba. Hudobná aktivita prináša dieťaťu obrovskú satisfakciu a radosť.

Skladby, ktoré zložili skladatelia v sedemnástom a osemnástom storočí majú vplyv na spôsob prijímania informácií. U osôb, ktoré pravidelne počúvajú barokové skladby, rastie inteligenčný kvocient, zväčšuje sa pamäť, zlepšuje sa koncentrácia a vizualizácia. Baroková hudba obsahuje pasáže hrané pomalým tempom, ktoré majú upokojujúci účinok pre detský organizmus, čo spomaľuje rytmus tela a mysle. Nástroje ako husle, mandolína, gitara, či harfa zas vydávajú vysoké tóny, a tak dodávajú energiu mozgu aj telu. Hudba vďaka prítomnosti strunových nástrojov vydávajúcich vysoké frekvencie udržiava organizmus v úplnej pripravenosti prijímať informácie zo sveta tak, že dodávala mozgu energiu a uvoľňuje telo, čo uľahčuje koncentráciu a zlepšuje pamäť.

Hudba zvyšuje kreativitu, zlepšuje sebahodnotenie, zintenzívňuje vývoj percepčno-motorických a psychomotorických schopností. Náš program predpokladá každodenné počúvanie hudobnej skladby, ktorá je súčasťou didaktického programu.

 

Lienky

3-4 ročné deti

Kamzíčky

4-5 ročné deti

Sovičky

5-6 ročné deti

Sluchové cvičenia
  • Osvojovanie si hudobných pojmov
  • Spoznávanie, rozlišovanie, napodobňovanie zvukov, hlasov
  • Oboznámenie sa s tempom
  • Spoznávanie kontrastov
  • Počúvanie krátkych piesní, uspávaniek
  • Sluchové a hudobné hádanky
  • Pokusy o rytmizáciu riekanky
  • Spev jednotlivo aj v skupine
  • Počúvanie vážnej hudby
  • Hra na jednoduchých hudobných nástrojoch
  • Detské orfové nástroje
  • Imitácia zvukov
  • Hudba hrou na vlastnom tele
  • Sluchové a hudobné hádanky
  • Hudobné rozprávky
  • Rytmizácia riekaniek
  • Spoznávanie a rozoznávanie rôznych melódií a rytmov
  • Spoznávanie rozdielu pieseň-skladba
  • Reprodukcia rytmov
  • Vytvorenie vlastného rytmu
  • Rozpoznávanie hudobných nástrojov sluchom
  • Vyjadrenie zážitku/pocitu z hudby
  • Rozpoznávanie melódie pesničiek
  • Rozpoznávanie a napodobňovanie zvukov
  • Rozpoznávanie hudobných a nehudobných zvukov
  • Vyjadrenie hudby tancom
  • Improvizácia melódií na krátke texty
  • Sluchové, hudobné a rytmické hádanky
  • Opísanie rozdielu pieseň – skladba
  • Tvorenie zvukov
  • Opísanie nálady, štruktúry pesničiek
  • Pohybová improvizácia
  • Oboznamovanie sa s dirigentskými gestami
  • Spoznávanie valčíka a polky a počúvanie hudby valčíka a polky
  • Rozlišovanie sólista – skupina
  • Spoznávanie nôt
Pohybové cvičenia
  • Pokusy o pohyb pri hudbe
  • Hudobno-pohybové hry
  • Pochodovanie a behanie v rôznych útvaroch
  • Chodenie po štyroch
  • Zmeny pohybu počas pochodu, behu a na zvukový signál
  • Skoky z nohy na nohu, do výšky
  • Prisúvanie nôh, cúvanie
  • Hry rozvíjajúce priestorovú orientáciu
  • Základné tanečné kroky
  • Hry založené na pozorovaní okolia
  • Aktivity na zvukové signály
  • Tancovanie podľa rytmu
  • Pohybová improvizácia
  • Aktivity za sprievodu hudobného nástroja
  • Hudobno-pohybové hry
  • Cviky na elastickosť svalov, rozvíjanie veľkých svalových skupín
  • Cviky podľa rytmu
  • Hry zamerané na orientáciu
  • Učenie sa tancovať
  • Tanečná improvizácia na vyjadrenie skladieb
  • Pohybová improvizácia
  • Vyjadrenie melódie pohybom
  • Príprava tematických tancov
  • Kroky valčíka
  • Muzikoterapia
  • Tanečné hry a zábavy