Matematika

Tak ako v iných oblastiach vzdelávania, pri deťoch predškolského veku nejde o samotné odovzdávanie vedomostí z matematiky ale o „hru na matematiku“ a rozvoj základov predmatematického myslenia. Organizované aktivity majú hravú formu a sú tvorené množstvom zaujímavých úloh. Ponúkame deťom veľa príležitostí, aby spoznávali, skúmali, manipulovali, čo má priaznivý vplyv na ich intelektuálny vývoj, ktorý je úzko spätý s matematickou edukáciou. Pre deti vovádzané do sveta matematiky je dôležité mať možnosť dotýkať sa a manipulovať, najrýchlejšie sa učia na konkrétnom materiály – drevené paličky, gombíky, gaštany, vrchnáky atď. Až keď sa deti naučia počítať na konkrétnych množstvách, priraďujú k množstvám a tvarom abstraktné symboly v podobe čísel, rovníc a geometrických útvarov.

V metóde Glenna Domana sa deti tiež učia počítať – pripočítavať, odpočítavať, násobiť a deliť – na konkrétnom materiály a až neskôr spoznávajú číslice. Deťom sa v rýchlom slede ukazujú karty s červenými bodkami, pričom učiteľ zreteľne vyslovuje danú číslovku. Týmto spôsobom si dieťa rozvíja schopnosť vedieť dobre odhadnúť množstvo bez toho, aby po jednom spočítalo počet bodiek a počúvaním sa zároveň učí aj samotnú číslicu, ktorá danému množstvu prislúcha. Jednoduchý tvar bodky a výrazná farba, zároveň zlepšujú sústredenosť dieťaťa, ktorá nie je rozptyľovaná rôznorodosťou tvarov, či viacfarebnosťou niektorých predmetov. Pomocou kariet sa predstavujú aj rovnice a úlohy.

Hra na matematiku má niekoľko etáp:

  1. Spoznávanie množstva
  2. Rovnice
  3. Jednoduché úlohy
  4. Spoznávanie číslic
  5. Rovnice a jednoduché úlohy s číslami
 

Lienky

3-4 ročné deti

Kamzíčky

4-5 ročné deti

Sovičky

5-6 ročné deti

Čísla a vzťahy
  • Priraďovanie k číslu počet (do 3)
  • Rátanie do 5
  • Zoznamovanie sa a hry s číslami nad 5
  • Tvorenie skupín a porovnanie množstva (do 10 prvkov v skupine)
  • Hejného metóda – prostredie autobus
  • Porovnávanie počtu predmetov
  • Spoznávanie čísel do 20
  • Číselné bingo
  • Určovanie počtu predmetov pomocou hmatu
Priestorová predstavivosť
  • Pod, nad, na, vedľa
  • Tam / tu
  • Kreslenie rovnej / krivej čiary
  • Rozvíjanie predo zadnej orientácie (vredu – vzadu)
  • Určenie polohy hore, dole, pred, za, na, v, nad, pod, v rohu
  • Hore/dole, vpredu/ vzadu, vpravo/vľavo
  • Dokresliť obrázok podľa pokynov: nad, pod, za pred, medzi
  • Umiestni predmet v priestore podľa pokynov
Geometrická intuícia
  • Spoznávanie 3 geometrických útvarov: štvorec, trojuholník, kruh
  • Obkresľovanie predkreslených geometrických útvarov
  • Konštruovanie s kockami
  • Skladanie rovinných obrázkov
  • Konštruovanie do priestoru s legom, krabicami atď.
  • Spoznávanie základných rovinných (kruh, štvorec, trojuholník, obdĺžnik) a priestorových (kocka, guľa) geom. tvarov
  • Hejného metóda – prostredie drievka
  • Pomenovanie a modelovanie gule, kocky, a valca
  • Spoznávanie útvarov: kruh, štvorec, trojuholník, obdĺžnik, päťuholník,
  • Tangram
  • Konštruovanie do priestoru s rôznym materiálom
Spoznávanie veličín
  • Spoznávanie pomalého / rýchleho tempa
  • Určovanie množstva veľa – málo
  • Spoznávanie dní v týždni
  • Rozlišovanie počasia
  • Odhadovanie a porovnávanie dĺžky a výšky
  • Zoznamovanie sa s časom (denný režim a dni v týždni)
  • Experimenty s vodou
  • Pečenie –zoznamovanie sa s množstvami
  • Meranie vzdialenosti k objektu pomocou kroku, dlane a pod.
  • Hodiny, minúty
  • Dni v týždni
  • Mesiace v roku
  • Pečenie – váženie
Činnosti podľa kritérií
  • Triedenie podľa veľkosti
  • Triedenie podľa farby
  • Triedenie podľa tvaru
  • Zoraďovanie 3 predmetov
  • Triedenie do skupín podľa 1 až 2 kritérií (prírodné materiály, geometrivké tvary)
  • Tvorenie vzorov – opakovanie
  • Zoraďovanie  viacerých predmetov
  • Porovnávanie, triedenie podľa viacerých kritérií a orientácia v priestore
  • Vytvoriť dvojice objektov podľa logickej súvislosti
Matematické hry
  • Triedenie predmetov podľa určitých kritérií
  • Navliekanie korálok podľa farieb
  • Rátanie detí podľa kritérií
  • Riekanky s číslami
  • Preteky áut, zvierat – zoraďovanie podľa rýchlosti
  • Rodinky – tvorenie skupín
  • Hry s ryžou, pieskom – plnenie nádob
  • Hry na preliezkach – orientácia v priestore
  • Pesničky s číslami
  • Vytvoriť podľa vzoru jednoduchú postupnosť objektov
  • Zo skupiny vyberať všetky objekty s danou vlastnosťou (farba, tvar, veľkosť, materiál)
Stolové hry
  • Pexeso
  • Puzzle (s veľkými časťami)
  • Lov rybičiek
  • Puzzle
  • Pexeso,
  • Hladná húsenička
  • 10 zelených fliaš
  • Človeče nehnevaj sa
  • Pexeso
  • Puzzle
  • Domino
  • Sliepočky